Wewnętrzne czynniki wpływające na ranking i pozycję z wynikami wyszukiwania to te elementy, na które mamy bezpośredni wpływ (gdyż są częścią naszej strony).
Rozróżniamy dwa typy czynników wewnętrznych:
- czynniki na stronie (elementy znajdujące się bezpośrednio na pojedynczej stronie)
- czynniki związane z lokalizacją
Czynniki na stronie – związane ze słowami kluczowymi
- słowa kluczowe w znaczniku title – powinny być spójne i zgodne z publikowanymi treściami, opis strony powinien być krótki, a jednocześnie odzwierciedlać zawartość strony i zawierać kluczowe słowa dla pozycjonowania
- słowa kluczowe w adresie URL strony – stosuje się techniki translacji adresów URL
- słowa kluczowe w treści strony – zagęszczenie słów kluczowych powinno mieścić się w granicach od 0,2% do 4%
- słowa kluczowe w znaczniku meta – każda podstrona powinna mieć unikatowy dosyć dokładny opis zawartości
- słowa kluczowe w znacznikach nagłówków – z nagłówka h1 należy korzystać tam, gdzie wymaga tego okoliczność i wówczas, gdy jest to konieczne
- zagęszczenie słów kluczowych – odnosi się do tego, jak blisko siebie w treści strony znajdują się przynajmniej dwa słowa kluczowe
- wysoka pozycja słów kluczowych – względne pozycje słów kluczowych w odniesieniu do początku strony HTML.
- słowa kluczowe w tekście kotwic – wszystkie linki powinny zawierać powiązane z nimi słowa kluczowe znajdujące się w tekście kotwicy
- wysokiej jakości linki zewnętrzne – wykorzystywanie słów kluczowych w linkach zewnętrznych (wychodzących)
- wiek strony internetowej – przy określonej tematyce strony zdobywają większe zaufanie wraz ze swoim wiekiem
- rozmiar strony internetowej – należy dążyć do możliwie niewielkiego rozmiaru
Czynniki związane z lokalizacją
- słowa kluczowe w nazwach domen – domeny z dopasowanymi słowami kluczowymi traktowane są priorytetowo
- rozmiar lub ilość treści – ilość zaindeksowanych na danej stronie dokumentów
- dotyczące linków
- wewnętrzna struktura linków – podział strony na części podrzędne (lub kategorie), utworzenie domen podrzędnych, wykorzystanie map XML stron internetowych
- strony wewnętrzne nie powinny być zbyt głęboko osadzone
- kanonizacja adresów URL – trzymanie się jednego formatu adresów URL na całej stronie
- „Świeżość” stron internetowych – inny wpływ na strony z wiadomościami a inny dla sprzedających produkty lub usługi